En weekend i Köpenhamn

I helgen tog vi oss in till Köpenhamn för en weekend med god öl och trevligt sällskap. Förra årets julklapp som tyvärr inte tagits tag i förrän nu, men bättre sent än aldrig.

Köpenhamn är för oss skåningar lättare att ta sig till än vad vår egna huvudstad är och speciellt från städerna längs västkusten där det går direkttåg (Dock bara åt ena hållet nu då det på hemvägen måste bytas på Kastrup för pass/ID- kontroll). Tyvärr är det inte alltid Skånetrafiken levererar så bra som man önskat, så denna lördag då de erbjöd två tågset till x antal för många människor som ville till storstaden för att njuta av julmarknad, Kent eller (som vi) öl, fick vi stå upp hela resan. Ståendet gick dock förvånandsvärt bra p.g.a. att det var mer fascinerande att se hur människor beter sig på tåg än det var att känna efter hur trötta benen var. Det borde vara allmänt vett att släppa ut folk från tåget innan man går på, gott folk!

Hur som helst, in till Köpenhamn kom vi och självklart behövs det fyllas på med vätska efter resandet, det vet ju alla. På perfekt avstånd från centralstationen ligger Bryggeriet, där de brygger sin egna öl vilka kan beställas i literform. Fint! Hit tog vi oss också dagen efter för en lunchöl innan hemfärd (och hamburgarna här kan också rekommenderas).

Köpenhamn

En liter öl senare tog vi oss bort till Frascati, en italiensk restaurang som blivit en storfavorit i den danska huvudstaden och som även den ligger på gångavstånd från stationen. Här beställdes lasagne, pasta med champinjoner och tryffelsås, pasta med krämig tomatsås och kyckling samt ravioli med ricotta och spenat. Ge mig i princip vad som helst med tomat, ost och basilika så får ni mig att le!

Efter lunchen var vi på jakt efter en liten pub där man på härligt danskt vis röker inne. Men när vi insåg att det inte alls är speciellt trevligt att sitta i andras rök gav vi upp den idén igen. Istället råkade vi gå förbi Urban House som hade en stor rymlig bar, så där slog vi oss ner och drack fantastiskt god öl. Dessutom hanns det med några glas glögg med innan middagen.

Vi hade bokat bord på Bar Burrito. En mexikansk restaurang som låg lite gömt en trappa ner. Ett litet ställe med hög volym och trånga bord, men som ändå hade sin charm. Här tog vi i rejält när vi beställde, precis som vi brukar när vi äter mexikanskt. Det beställdes in kycklingvingar, plantains, flera olika sorters tacos och burritos samt en bringare med Mojito och öl. God mat och goda drinkar men inte med den mest uppmärksamma personalen och inte det mest optimala stället för en lugn middag.

Köpenhamn

Efteråt tog vi en taxi till hotellet, Copenhagen Island. Ett väldigt fint hotell, precis vid/ på vattnet med trevliga rum och bra frukost. Det ligger ca 15 minuters promenad från centralstationen och det går även att gå till Nyhavn längs med vattnet om man vill det. Helt perfekt att avsluta en härlig dag i Köpenhamn med att bo på hotell!